Darmowa dostawa od 50,00 zł
Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

Czy kawa pobudza pracę jelit i wypłukuje magnez? – Mało znane fakty i mity o kawie

2023-11-04
Czy kawa pobudza pracę jelit i wypłukuje magnez? – Mało znane fakty i mity o kawie

Kto z nas nie lubi rozkoszować się filiżanką aromatycznej kawy wypijanej z samego rana? Czy wiesz, że napój ten pito już XI–XII wieku na terenach krajów arabskich? Wraz z rozwojem handlu, trafiała ona do pozostałych części świata. Do Polski dotarła natomiast dopiero w XVII wieku z Turcji. Mimo tak długiej historii kawa dalej pozostaje przedmiotem wielu badań i rozważań. W dalszym ciągu powielane są różne mity i półprawdy na jej temat, które obecnie udaje się obalić. Co jeszcze warto wiedzieć na temat kawy? Jakie są popularne mity z nią związane? Odpowiedzi znajdziesz poniżej!

Kawa a magnez

Powszechnie uważa się, że picie kawy wypłukuje magnez z organizmu, czego konsekwencją są m.in. skurcze mięśni. Sądzono tak, ponieważ kofeina ma działanie diuretyczne, co może prowadzić do wydalania wraz z moczem cennych pierwiastków w tym właśnie magnezu. Okazuje się, że z tego powodu faktycznie tracone są pewne jego ilości, lecz kawa sama w sobie również zawiera magnez, dzięki czemu potencjale straty są szybko uzupełnianie.

Kawa a perystaltyka jelit

Część osób krótko po wypiciu kawy odczuwa potrzebę skorzystania z toalety. Dzieje się tak, ponieważ kofeina oraz inne związki zawarte w tym napoju pobudzają mięśnie jelit, co prowadzi do szybszego przesuwania się treści pokarmowej. Co ciekawe, podobne efekty można odczuć po wypiciu kawy bezkofeinowej.

Sugeruje się, że picie kawy może być pomocne przy zaparciach. Jednakże z tego samego powodu powinny ograniczyć ją osoby z zespołem jelita drażliwego, ponieważ może ona podrażniać jelita oraz wywoływać u nich częstsze biegunki.

Kawa w sporcie zawodowym

Kofeina, aż do 2004 r. była uznawana za substancję dopingującą przez WADA (World Anti-Doping Agency). 1984 r. MKOI (Międzynarodowy Komitet Olimpijski), umieścił ją na liście substancji zakazanych w sporcie, głównie ze względu na jej oddziaływanie na układ nerwowy.

Obecnie od kilku lat kofeina znajduje się w grupie A substancji dozwolonych w sporcie, co oznacza, że wiele badań naukowych potwierdziło jej pozytywny wpływ na organizm. Co więcej, kofeina wpływa na poprawę wydolności sportowca oraz odsuwanie w czasie uczucia zmęczenia.

Najpopularniejsze napoje – kawa i woda

Kawa zaraz obok wody to jeden z najczęściej wypijanych napojów. Każdego dnia na całym świecie wypija się aż 2 miliardy filiżanek tego napoju. Najwięcej kawy spożywają Finlandczycy, tj. ok. 12 kg rocznie na osobę. Polacy natomiast wypijają rocznie ok. 3 kg na osobę. Aż 80% Polaków sięga po minimum jedną filiżankę kawy każdego dnia i zwykle jest to kawa rozpuszczalna.

Kawa rozpuszczalna a wpływ na zdrowie

Tego typu kawa, aby mogła uzyskać formę rozpuszczalnego proszku, musi przejść przez kilka procesów technologicznych. Okazuje się, że zastosowana obróbka ziaren kawy, m.in. liofilizacja lub suszenie, nie wpływa na zmniejszenie ilości prozdrowotnych związków aktywnych i składników mineralnych. W rozpuszczalnej kawie natomiast jest nieco mniej kofeiny. Dla przykładu kubek klasycznej kawy zawiera do 140 mg kofeiny, natomiast ta sama pojemność kawy rozpuszczalnej to ok. 50-80 mg kofeiny.

W kawie rozpuszczalnej znajduje się więcej akrylamidu w porównaniu z kawą ziarnistą. Akrylamid to związek o prawdopodobnym rakotwórczym działaniu, który powstaje w niektórych produktach za skutek obróbki termicznej. Obecny jest też w chipsach czy frytkach. Warto podkreślić, że w kawie rozpuszczalnej znajdują się związki o działaniu antyoksydacyjnym, dlatego też rozsądniej jest wyeliminować z diety ww. słone przekąski niż samą kawę.

Fakty i mity o kawie – podsumowanie

Kawa jest popularnym napojem, który wzbudza kontrowersje. Niektórzy nie wyobrażają sobie dnia bez filiżanki kawy, inni natomiast unikają jej ze względu na obawy o swoje zdrowie. Wiele powielanych mitów na temat kawy nie ma potwierdzenia w badaniach naukowych, a napój ten wykazuje wręcz prozdrowotne właściwości. W umiarkowanych ilościach kawa może m.in. obniżać ryzyko chorób cywilizacyjnych czy neurodegeneracyjnych. Dlatego osoby, które lubią kawę, mogą każdego dnia bez obaw delektować się jej smakiem i aromatem.

Bibliografia:


1. Aguilar-Navarro M. i wsp.: Urine Caffeine Concentration in Doping Control Samples from 2004 to 2015, Nutrients 2019, 11, 286.
2. Pelczyńska M., Bogdański P.: Prozdrowotne właściwości kawy, Varia Medica 2019, tom 3, nr 4. https://www.cbi.eu/
Zaufane Opinie IdoSell
4.97 / 5.00 39 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-03-01
Bardzo fajne
2024-02-05
Opisy produktów bardzo dokładne. Bardzo szybka wysyłka.
pixel